maandag 9 februari 2015

Citrus cake met rozenblaadjes



"A party without a cake is just a meeting"

Zou een meeting met cake dan een feestje worden? Ik besloot het uit te testen. (Lees: onder het mom van een 'experiment' vond ik gewoon een (enorm zwak) excuus om cake te eten). De gelegenheid: een brainstorm voor een bloemen en planten-project. Ik ging daarom op zoek naar een cake met een 'floral touch'. Om zelf te maken. 

Op een van mijn favoriete foodblogs Cannelle et Vanille vond ik een recept voor een citrus - yoghurt cake mét rozenblaadjesDe cake wordt gemaakt met amandelmeel en rijstmeel. Amandelmeel kocht ik bij de plaatselijke supermarkt, maar rijstmeel hadden ze helaas niet. Tijd om langs een natuurwinkel te gaan was er ook niet meer. Gelukkig wist de chef des huizes, zoals zo vaak, wel raad.

Hij maakte de rijstmeel van ketan (kleefrijst), wat we toevallig nog in huis hadden. Ik realiseer me dat dit ook niet standaard in iedere voorraadkast staat ... Maar hoe dan ook, als je het hebt of kunt krijgen, kun je hier dus zelf rijstmeel mee maken. Heel eenvoudig: je poft de ketan zachtjes in een koekenpan tot de rijst verkleurd en hierna maal je de rijst - show some muscles! - zo fijn als mogelijk in een vijzel. 

De gedroogde roosjes komen bij Dille & Kamille vandaan. Roos smaakt heerlijk met citrus en de cake ziet er met de roosjes meteen smashing uit. Al zeg ik het zelf. Kun je niet aan de gedroogde (eetbare) roosjes komen, dan kun je in plaats daarvan ook rozenwater toevoegen. Het hele recept - met foto's waarvan je gaat watertanden - lees je hier

Enigszins onzeker, door het rijstmeel-experiment en omdat mijn cake totaal niet op het plaatje van Aran leek, schotelde ik het tulbandje aan mijn mede-brainstormers voor. Die waren heel blij verrast door dit onverwachte genoegen. En yay, ze vonden 'm ook nog eens heel lekker! 'Mag-ik-alsjeblieft-het-recept-lekker'! Wat een feest.

PS: de cake is ook leuk als cadeautje voor jouw Valentijn. 


Geen opmerkingen

Een reactie posten

© From Ezter with Love Maira Gall.