donderdag 24 april 2014

Aan tafel met een tafeldek-tip



Ik bof enorm met een man die heerlijk kan koken. Alles wordt vers, met zorg en met heel veel liefde bereid. Natuurlijk eten we niet elke dag als een koning, maar als De Kookclub - een groep vrienden en gelijkgestemde amateurs - bij elkaar komt (al 15 jaar!), wordt alles uit de kast getrokken. De heerlijkste gerechten verschijnen dan op tafel. Ik ben dol op die avonden.

We kiezen voor zo'n avond vaak samen de recepten uit en stellen daarmee een menu op. Het koken laat ik aan de chef over en ik buig me over de tafel en zorg voor de opmaak van de borden. Het oog wil tenslotte ook wat. En al is een gerechtje nog zo fancy, ik probeer de aankleding simpel en vriendelijk te houden, zodat onze gasten zich echt helemaal thuis voelen.

Ik vind het leuk om daarbij iets persoonlijks toe te voegen. Geen kant en klare bos bloemen, maar bijvoorbeeld een heerlijk geurende seringentak uit eigen tuin (uit die van mijn zus in dit geval). Waxinelichtjes zet ik in terracotta schaaltjes die ik van een van onze vakanties uit Spanje meenam. En voor deze gelegenheid gebruikte ik voor een van de gerechtjes de blauwe porseleinen schoteltjes van mijn moeder, die zij weer van haar moeder heeft. 

Het geeft een avond echt iets extra's wanneer je met (oude) herinneringen nieuwe ervaringen maakt in het bijzijn van lieve vrienden, heerlijk eten en een goed glas wijn. 

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© From Ezter with Love Maira Gall.